בתחילת שנות ה- 70 המצב הסביבתי בארץ היה רעוע בעקבות העדר חוקים סביבתיים ואכיפתם. באותה תקופה לא התקיימו תשתית או פיקוח ממשלתיים ועירוניים על שימוש תעשייתי בחומרים רעילים, השלכת פסולת, טיפול באשפה ובשפכים ובניגוד להיום, לא נמצאו בעלי מקצוע המתמחים במתן ייעוץ איכות הסביבה. מפגעים סביבתיים רבים בשנים אלו החלו שינוי בחשיבה הממשלתית והציבורית לגבי חיקוק תקנות סביבתיות וכתוצאה מכך גם מניעת מפגעים סביבתיים.
המשרד לאיכות הסביבה
בשנות ה-80 החלו ניצנים של מודעות לאיכות הסביבה וחלה התעוררות בטיפול במפגעים סביבתיים, אך רק בסוף שנת 1988, הוקם המשרד לאיכות הסביבה, המוכר כיום בשמו המשרד להגנת הסביבה. בשנים אלה הוחל בשינוי מהותי בהתייחסות לנושא והעלאתו על סדר היום הציבורי. המשרד להגנת הסביבה מכיל תחת תחום אחריותו ניסוח מדיניות ארצית משולבת וכוללנית וכן פיתוח אסטרטגיות, תקנים ותקנות להגנת הסביבה. ייעודו הוא לשמר ולשקם את משאבי הטבע והמערכות האקולוגיות, למנוע סיכונים סביבתיים לאוכלוסייה ולקדם את איכות החיים של התושבים ושל הדורות הבאים על ידי פיתוח בר קיימא. המשרד מעמיד לרשות התושבים אתר אינטרנט המרכז את החוקים והתקנות, מספק נתונים בתחומים שונים ואף כולל הסברים וייעוץ איכות הסביבה תוך מתן מענה על שאלות נפוצות.
איכות הסביבה ובעלי מקצוע בתחום
כיום, עם המודעות הגוברת לאתגרי הסביבה, להתכלות משאבי הטבע המוגבלים ולכלל הבעיות הסביבתיות, עלתה גם הדרישה לאנשי מקצוע בתחום חיוני זה. ייעוץ סביבתי והנדסת סביבה עוסקים במתן ייעוץ איכות הסביבה ללקוחות ממגזרים שונים במשק, בפיקוח ובקרה על תקנים של איכות הסיבה בחברות, בתכנון ופיתוח טכנולוגיות חדישות או בתחומי מחקר חדשני.
מה צופן העתיד?
נושא שימור הסביבה והניצול המושכל של משאבי הטבע, ימשיכו להיות הנושאים המשמעותיים והחשובים ביותר בחיי אזרחי כדור הארץ לרבות אזרחי ישראל. חקיקה ירוקה ותקנים ירוקים ימשיכו להיות מיושמים ונאכפים על מנת לשמר ולהגן על המשאבים. גישת הקיימות המקבלת מודעות גוברת בשנים האחרונות, תוטמע ביתר שאת ויותר אנשים יעסיקו עצמם במציאת פתרונות לצמצום הפגיעה במערכות האקולוגיות ולניהול סביבתי לטובת שמירה על משאבי הטבע תוך ניהול דפוסי צריכה נכונים של האנושות.